ZST

TARNOWSKIE PIĄTKI MATEMATYCZNE 6.12.2013

gotoweDnia 6.12.2013 klasa I Ib pod opieką p. D.Bartoń oraz klasa III Tesk pod opieką p. B. Cholewy uczestniczyły w wykładzie organizowanym przez PWSZ w Tarnowie w ramach Tarnowskich Piątków Matematycznych. Wykład „MATEMATYCZNE RPG” (zastosowanie matematyki w grach komputerowych) przeprowadził p. Paweł Ozorka. Przed wykładem jego uczestnicy otrzymali do rozwiązania dwa zadania testowe, które w trakcie wykładu były zbierane, a na końcu odbyło się losowanie kartek z poprawnymi rozwiązaniami…

Pierwszy komputer pojawił się już 3000 p.n.e. jako liczydło. W roku 1642 Pascal zbudował sumator arytmetyczny. Natomiast w 1941 roku Konrad Zus skonstruował pierwszy programowo sterowany komputer cyfrowy Z3. W roku 1946 pojawiała się pierwsza na świecie maszyna do celów obliczeniowych ENIAC na Uniwersytecie Pensynwalskim. Przełomem było pojawianie się procesora 4001 firmy Intel, który wszedł do masowej produkcji, dzięki temu komputery stały się dostępne dla zwykłych ludzi. W 1982 roku pojawił się prototyp Notbooka, który ważył 5kg.
Za twórcę gier komputerowych uważany jest amerykański fizyk Wiliam Higinbotham, który stworzył grę „Tenis for two”. Około lat 80–tych pojawiła się pierwsza polska gra komputerowa „Puszka Pandory”, natomiast gry strategiczne pojawiły się około 1992 roku.
Aby stworzyć grę komputerową należy stworzyć algorytm to znaczy pewien ciąg czynności koniecznych do wykonania pewnych zadań. Dzięki temu komputer w szybkim czasie może wykonać pewien rysunek lub jakaś postać pokonać pewna zadana drogę. Do wykonania rysunków wykorzystano trójkąty, a do stworzenia bardziej skomplikowanych rzeczy np. dinozaurów gdzie występują krzywizny stosuje się np. krzywe Beziera. Wykładowca zaprezentował znane uczestnikom wykładu gry komputerowe. Po skończonym wykładzie zostały rozlosowane nagrody. Wśród nagrodzonych znalazł się Mateusz Rychlik uczeń klasy III Tesk. Gratulujemy. Na koniec wszyscy uczestnicy wykładu zostali poczęstowani słodyczami z okazji św. Mikołaja.