ZST

Podsumowanie akcji „Tour de ZST”

dsc08329W dniach 16-23.09 obchodziliśmy Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu.Doceniając wagę problemu,jakim jest rosnąca presja samochodów osobowych na środowisko i przestrzeń miejską,Szkolne Koło Ekologiczne postanowiło w bieżącym roku po raz pierwszy włączyć się w obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, organizując akcję rowerową „Tour de ZST”. Przez cały tydzień zachęcaliśmy młodzież i pracowników,żeby wybrali rower jako sposób dojazdu do szkoły. Nasi wolontariusze codziennie skrupulatnie przyjmowali zgłoszenia wszystkich, którzy przyjechali do szkoły na rowerze danego dnia i zapisywali kilometry pokonywane przez uczestników, wykorzystując aplikację Endomondo. Po zsumowaniu wyników wyłoniliśmy zwycięzcę, który dojeżdżając do szkoły w ciągu pięciu dni trwania konkursu przejechał na rowerze największy dystans. Okazał się nim Cezary Wadas z klasy IIT, który pokonał łącznie 131.34km. Na drugim miejscu uplasował się pracownik naszej szkoły, pan Mieczysław Kwaśniak, który przejechał łącznie 126km. Trzecie miejsce zajął Patryk Kwiek z klasy IIIT, przejeżdżając 80,4km. Patryk osiągnął również najlepszy wynik dniowy, pokonując jednorazowo 40,2km. Łącznie wszyscy uczestnicy przejechali odległość 988km.
Dnia 25.10.2016 odbyło się uroczyste podsumowanie akcji połączone z promocją idei zrównoważonego transportu. Spotkanie to zaszczycili swoją obecnością Panowie Dyrektorzy Krzysztof Kołaciński i Aleksander Łopata-Bernacki. Gościem specjalnym był Pan Zbigniewa Kajpus, Dyrektor Operacyjny Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o. w Tarnowie, który opowiedział zebranym uczniom jak zadania transportu publicznego, najważniejszego elementu transportu zrównoważonego, realizowane są na terenie naszego miasta. Miło nam też poinformować, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zostało sponsorem konkursu „Tour de ZST”. Po zakończonej prezentacji Pan Zbigniewa Kajpuswręczył zwycięzcom oraz sześciu losowo wybranym uczestnikom konkursu nagrody o łącznej wartości 500 złotych.
Nagrodę główną, bon o wartości 200 złotych do realizacji w sklepie sportowym, otrzymał Cezary Wadas z klasy 2T.
Nagrodę specjalną za pokonanie najdłuższej dziennej odległości,bon na 100 złotych do realizacji w sklepie sportowym, otrzymał Patryk Kwiekz klasy 3T.
Pozostałe nagrody rzeczowe (matę do jogi, kijki trekkingowe, termos turystyczny, rowerowy pojemnik na narzędzia, 2 pompki rowerowe) w drodze losowania otrzymali następujący uczniowie: Joanna Witek kl.2A, Magdalena Baran kl.3T, Albert Najdała kl.1Ia,  Dominik Fitrzyk kl. 3Ia, Krystian Gacoń kl.2A, Filip Kot kl.2M.
Wszystkim uczestnikom i wolontariuszom klasy 2A serdecznie dziękujemy za udział w konkursie i pomoc w jego przeprowadzeniu, zwłaszcza że aura w tych dniach nikogo nie rozpieszczała. Szczególne podziękowania kierujemy do sponsora, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, dzięki któremu  udało się pozyskać atrakcyjne nagrody.
Już teraz zachęcamy wszystkich uczniów i pracowników szkoły do wzięcia udziału w konkursie w przyszłym roku. Planujemy poszerzyć nasze działania, nowe zasady i regulamin akcji udostępnimy po wakacjach.
Dla zainteresowanych tematem transportu zrównoważonego prezentujemy jeszcze kilka faktów, które pozwalają zrozumieć, na czym naprawdę polega problem z transportem miejskim w obecnej formie.

  • Według danych GUS od roku 1990 liczba samochodów w Polsce podwoiła się i ma tendencję zwyżkową, zaś Instytut Transportu Samochodowego szacuje, że samochodami osobowymi realizuje się 4/5 całej mobilności polskiego społeczeństwa. Wzrost ten na pewno się utrzyma.
  • Według szacunków, ruch w miastach powodowany przez transport drogowy odpowiada za 40% emisji CO2 i 70% emisji pozostałych zanieczyszczeń.
  • Zatłoczenie ulic wydłuża czas podróży samochodem i niekiedy osoby korzystające z transportu publicznego, rowerzyści czy nawet piesi, szybciej docierają do celu. Zgodnie z corocznym raportem „INRIX NationalTrafficScorecard” w 2014 r. przeciętny kierowca w Belgii stracił w korkach 51 godzin. W tym samym roku w Londynie wskaźnik ten wyniósł aż 96 godzin. W Polsce Wrocław dzierży niechlubną palmę pierwszeństwa.Korki wydłużają tu czas dojazdu w szczycie aż o 8 godzin i 35 minut w miesiącu. Co daje ponad 100 straconych godzin w roku, czyli cztery dni i noce. Badania przeprowadzone przez Instytut Transportu i Ekonomiki Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie wykazały, że w okresach zwiększonego zagęszczenia ruchu miejskiego zużycie paliwa wzrasta średnio o 80 %. Z tytułu korków wrocławscy kierowcy tracą aż 88 proc. średniej (w tym mieście) miesięcznej pensji.
  • Osoby korzystające z inteligentnego i zrównoważonego transportu mogą odnieść znaczne korzyści finansowe. Belgijskie badania zlecone w 2012 r. przez regionalne władze Brukseli wykazały, że zamieniając samochód na rower, przeciętny mieszkaniec Brukseli może zaoszczędzić 2 853 euro rocznie! W obliczeniach tych uwzględniono koszty serwisu i paliwa oraz podatki, pominięto jednak koszty zakupu samochodu.
  • Nie od dzisiaj wiadomo, że podróżowanie komunikacją miejską to wybór zdecydowanie bardziej ekologiczny. Samochód ze średnią liczbą pasażerów 1,3 emituje ok. 140 g/km dwutlenku węgla na osobę, natomiast nowy autobus z silnikiem wysokoprężnym, którym jedzie średnio 80 osób – 0,006 g/km tlenku węgla na osobę.
  • Wykorzystywany przez Kraków autobus Solaris Urbino 18 może przewieźć do 150 pasażerów. Długość autobusu to 18 metrów. Gdyby pasażerowie tego autobusu przesiedli się na samochody to rząd 150 aut zaparkowanych zderzak w zderzak liczyłby 700 metrów. Te same samochody w ruchu zajęłyby kilka razy więcej miejsca, ponieważ trzeba doliczyć kilka metrów bezpiecznej odległości między poruszającymi się pojazdami. Każdy kierowca samochodu osobowego z niechęcią wpuszczający do ruchu autobus ruszający z przystanku powinien mieć świadomość, że to właśnie dzięki komunikacji miejskiej tracimy mniej czasu stojąc w korkach.
  • Każda forma ruchu, nawet zwykła przechadzka na przystanek autobusowy, zwiększa dzienną ilość aktywności fizycznej. Ćwiczenia fizyczne to ważny czynnik dobrego samopoczucia ludzi, a spacer lub przejażdżka rowerem stanowią łatwy i niezbyt czasochłonny sposób na wypełnienie zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, zgodnie z którym każdy człowiek powinien poświęcić na aktywność fizyczną co najmniej 150 minut tygodniowo. Przebywanie części drogi do pracy pieszo lub rowerem może nam zdecydowanie poprawić zdrowie
  • Władze Kopenhagi oszacowały, że jazda na rowerze w wymiarze lokalnym może skutkować obniżeniem kosztów opieki zdrowotnej o 230 mln EUR rocznie. Badania przeprowadzone na zlecenie regionu brukselskiego dowiodły, że szacowane łączne korzyści gospodarcze płynące z jazdy na rowerze były od pięciu do dziewięciu razy większe (100-200 mln EUR) niż koszty infrastruktury rowerowej i przeprowadzenia stosownych kampanii w Brukseli w 2012 r. W zależności od scenariusza, do 2020 r. korzyści mogłyby się okazać aż 20 razy większe niż inwestycje.

 
(Na podstawie materiałów promocyjnych http://www.mobilityweek.eu/ opracowała Beata Kotaś)
Organizator konkursu Tour de ZST: Szkolne Koło Ekologiczne, Beata Kotaś i Anna Fronc