ZST

5 kwietnia 2014 r.

dscf3460Sobota 05 kwietnia była dniem odpoczynku od pracy. Po wcześniejszym niż zwykle śniadaniu całą wesołą grupą, w świetnych nastrojach, przy pięknej, słonecznej pogodzie, wyruszyliśmy na całodniową wycieczkę do Budapesztu, oddalonego o około110 km od Veszprem. W busie oglądnęliśmy film o Budapeszcie (w języku angielskim) i już byliśmy pewni, że czeka tam na nas wiele cudownych miejsc do zwiedzenia. Zaczęliśmy od Parlamentu… Wraz z przewodnikiem mówiącym w języku angielskim zwiedziliśmy największe, bardzo okazałe sale parlamentu, zobaczyliśmy także największą relikwię narodu węgierskiego –koronę świętego Stefana. Następnie pojechaliśmy  w okolice zamku i najpierw przeszliśmy na Basztę Rybacką i stamtąd z wież i tarasów podziwialiśmy cudowną panoramę miasta.  Następnie spacer na Zamek Królewski, położony malowniczo na wzgórzu  i przejazd na Plac Bohaterów, na którym stoi imponujących rozmiarów pomnik, zbudowany dla uczczenia tysiąclecia państwowości Węgier. Na środku wznosi się 36-metrowa kolumna archanioła Gabriela, którą otacza kolumnada przedstawiająca ważne postacie z węgierskiej historii. Tam zrobiliśmy sobie wiele pamiątkowych zdjęć stojąc na tle słynnego napisu „Budapeszt”. Następnie metrem, które jest drugim najstarszym metrem w Europie, pojechaliśmy do centrum Budapesztu, gdzie zwiedziliśmy Bazylikę św. Stefana oraz spacerowaliśmy pięknymi, tętniącymi życiem i pełnymi turystów uliczkami. Kolejnym, niestety ostatnim już etapem wycieczki po Budapeszcie, był wjazd na Górę Gellerta, gdzie stoi potężna Cytadela i Pomnik Wolności. Stamtąd również roztaczał się piękny widok na miasto. Droga powrotna do Veszprem minęła wręcz niepostrzeżenie, gdyż zmęczeni całodziennym zwiedzaniem, niemal wszyscy spaliśmy w busie.